Història de l’animació

Després d’haver vist de manera ràpida i senzilla el procés creatiu de qui, amb les seves teories i artefactes, van ajudar a la creació de l’animació com avui la coneixem; immediatament ve a mi el saber qui va ser la primera persona a realitzar una animació, per més simple que aquesta hagi pogut ser.
J. Stuart Blackton va fer la primera pel·lícula animada anomenada Fases humorístiques de cares chistoses, aquesta va ser realitzada en 1900.
La definitiva popularització de l’energia elèctrica va originar una moda de pel·lícules en les quals l’electricitat era la protagonista, i en les quals s’empraven aquests recursos d’animació. Així, a Gran Bretanya Cecil Hopworth dirigeix The Electricity Guareixi, primera d’una sèrie els títols de la qual són suficientment expressius: The Electrical Goose (1905), The Electric Hotel (1906), The Electric Belt (1907), Liquid Electricity (1907), The Electric Servant (1909) i The Electric Vitaliser (1910).
Després de comprovar com Méliès rebutjava la seva idea del pintat mitjançant trames, Chomón va oferir les seves habilitats a Pathé. A partir del descobriment del anomenat “pas de manivella” (stop-motion), desenvolupa un aparell tomavistes, la “càmera 16”, que roda imatge per imatge, i amb ella escomet diversos dels seus més arriscats projectes. Destaca entre ells el seu més coneguda obra: L’hotel elèctric, produïda en 1908 per la Pathé, fet que confirma la possibilitat que Chomón s’inspirés en L’hotel embruixat (1906) del britànic Stuart Blackton.
De qualsevol manera, el repertori del cineasta espanyol està ple de recursos animats. Basada en la rondalla de La Fontaine, La poule aux oeufs d’or (1905) és una mascarada en la qual els trucatges de Chomón van complir a la perfecció els desitjos del director Albert Capellani. Entre els trucatges més feliços de la cinta figuren un quadre de gallines que es tornen ballarines gràcies al pas de manovella, un ou transformat en ratapinyada i altre que alberga el cap d’un dimoni.
Mentre La maison hantee (1906) narra un malson fèrrica mitjançant transparències i ombres xineses, Li Theatre du Bob (1906) està protagonitzada per ninots articulats que llencen a esgrimeixi, boxegen, lluiten i fan gimnàstica per obra i gràcia de l’animació fotograma a fotograma. I no acaba aquí la fèrtil imaginació de l’espanyol, responsable dels trucatges de joies de barraca tan agradables i inesperades com La flute magique (1906), Li *Fee aux Pigeons (1906) i La Vie et la Passion de Jesuschrist (1906-1907), dirigida per Lucien Nonguet.

 Dos anys més tard, Emile Cohl va produir una pel·lícula mostrant figures blanques en un fons negre. Aquest mateix any, Winsor McCay va produir una seqüència animada usant el seu personatge de les tires còmiques Little Nemo. Aquest és, sense cap dubte, un de les millors animacions del segle. La senzillesa del traç en cada dibuix i la història són simplement, espectaculars i profundes. La història va estar inspirada en la seva propi comic Little Nemo in Slumberlan.
No obstant això, el geni de McCay va lluir el seu més brillant creació un any més tard, després de presentar Gertie the Dinosaur 1914 (història d’un dinosaure). Aquesta animació va deixar a tots atònits, ja que la soltesa del traç i la inclusió d’un final tan bé assolit i original, va fer que fos considerada com una de les peces mestres per a l’animació avui dia. Hi ha a més, dos fets que fan d’aquesta pel·lícula alguna cosa realment únic.
El primer factor és que Gertie és el primer dibuix pensat per a ser projectat sobre una pantalla, l’altre, és que assoleix tenir interacció amb el seu autor. Windsor McCay realitzava una performance en l’escenari on era projectada de pel·lícula d’animació; ell li donava ordres al dinosaure i fins i tot li donava per a menjar una poma. Per a la gent que presenciava aquell espectacle, la pel·lícula era, sense cap dubte, una mica per a recordar.
Com dada anecdòtica, es diu que l’origen de Gertie va sorgir d’una aposta entre McCay i George McManus, un col·lega seu. Un dia ambdós es van dirigir al Museu de Ciències Naturals de Londres després de veure un esquelet de dinosaure en una de les sales, McCay li va assegurar al seu acompanyant que ell podria retornar-li la vida i van decidir apostar un sopar en això.

El primer en adonar-se de les possibilitats industrials del dibuix animat és el nord-americà John Bray, fundador i propietari dels estudis que duen el seu nom. Els Estudis Bray produeixen i estrenen diverses pel·lícules, entre les quals destaca Colonel Heeza embullar’s african hunt (1914).
John Bray desenvolupa la tècnica de fulles transparents de cel·luloide superposades, que revoluciona la mecànica del dibuix animat i suposa un evident estalvi de paper. Amb lleugeres variants, com les introduïdes per Earl Hurd poc després, aquest sistema es universalitzarà com el més adequat per a aquest sector de la producció cinematogràfica.
William Randolph Hearst opina que pugues promoure un bon negoci si empra els personatges que amb tant èxit apareixen en les historietes dels seus diaris per a fer amb ells pel·lícules d’animació.  És així com Krazy Kat, un divertit felí creat en 1910 per George Herriman per una de les principals capçaleres de Hearst, el “Nova York Journal”, passa a formar part del món del cinema. Influït per la decisió de Hearst, un executiu de la companyia Paramount Pictures, John King, contracta a dos dibuixants de còmics, Pat Sullivan i Otto Messmer perquè realitzin una pel·lícula protagonitzada per un personatge inventat per Sullivan, el gat Félix. La seva primera pel·lícula (1918).  Novetats introduïdes per Disney i els germans Fleischer.
Durant els anys vint es desenvolupa una de les etapes més noves i fructíferes del dibuix animat. Walt Disney i Ub Iwerks comencen a idear figures susceptibles d’explotació en aquest camp, i la fortuna els arriba quan Iwerks dissenya a Mickey Mouse, protagonista de Steamboat Willie (1928). Disney i Iwerks no només són uns excel·lents empresaris. També comprenen les noves possibilitats dels dibuixos animats i introdueixen en les seves pel·lícules una banda sonora repleta de música i efectes sonors. La constant investigació de l’equip de Disney conduirà en anys successius a invents tan importants com la càmera multiplà, que permet obtenir una profunditat de camp impensable en l’animació de l’època.
Després de l’estrena de Blancaneus i els set nans (1937) la companyia de Walt Disney se situa a l’avantguarda del dibuix animat i inicia el procés que la durà a convertir-se en un dels imperis econòmics més destacables d’Estats Units. Des de Blancaneus a Tarzán, la galeria de personatges de la signatura envairà l’imaginari infantil de mig món. No obstant això, al llarg d’aquesta primera etapa de la companyia de Disney, un ferm competidor Betty Boop i Popeye, dos dels personatges més populars del còmic i el cinema nord-americà.

Roden així mateix un llargmetratge d’animació realista Els viatges de Gulliver (1939), en el procés dels quals d’acabat utilitzen un aparell de la seva invenció, el rotoscopi, amb el qual poden millorar sensiblement els moviments dels seus dibuixos animats. En endavant, aquest utensili, degudament millorat serà utilitzat amb molta freqüència pels animadors.
Per les mateixes dates que Disney i els Fleischer introdueixen les seves novetats tècniques i artístiques, la cadena Hearst segueix aportant creadors al món de l’animació. Paul Terry, fotògraf i autor de còmics per a la citada companyia, es converteix en animador en 1915. La seva tècnica anirà millorant fins a fundar el seu propi estudi.
En els anys trenta roda una llarga sèrie de curtmetratges sota el títol genèric Terrytoons. Per la mateixa època, Walter Lantz, que ha iniciat la seva carrera com autor de còmics i més tard ha passat a col·laborar com animador en els Estudis Bray, aventura el seu propi projecte empresarial i crea una companyia per al desenvolupament de dibuixos animats, primer per al cinema i més endavant destinats a la televisió. Un dels personatges més coneguts de Walter Lantz és l’Ocell Boig.
La dècada dels quaranta es caracteritza per una resposta molt marcada al dibuix realista lloc de moda per Walt Disney.
La companyia Warner Bros. serà la màxima propulsora d’aquesta nova via de l’animació nord-americana, gràcies al treball d’artistes de la caricatura com Tex Avery, Chuck Jones, Fritz Freleng, Frank Tashlin i Bob Clampett. Tex Avery desenvolupa un dibuix animat extremadament dinàmic, ple d’accions consecutives i amb una clara inspiració en el surrealisme. Seus són personatges menjo Chilly-Willy, el petit Pingüí i el gos Droopy. Molt admirat per cineastes com Steven Spielberg i Joe Dante, Chuck Jones, un animador de primer ordre, és conegut pel seu treball com creador dels personatges més coneguts de la Warner. Els seus començaments en la professió són bastant complicats: després d’un període d’aprenentatge en el taller de Ub Iwerks, Jones va ser acomiadat per aquest i va passar a col·laborar amb Walter Lantz, per a després tornar amb Iwerks. Contractat pels germans Warner en 1933, comença la renovació de la unitat de dibuixos animats de la companyia.
Fruit de la seva imaginació i capacitat per al disseny són figures universalment conegudes com el conill Bugs Bunny, el Coyote, el Correcaminos i l’Ànec Lucas. Tant en el cinema com en la televisió, tots ells han mantingut la seva vigència fins al present.
Un dels aprenents millor reputats del taller de Ub Iwerks i Walt Disney, és Fritz Freleng, qui col·labora estretament amb Chuck Jones des de molt jove. Com responsable de la sèrie de curtmetratges Merrie Melodies, titulada en el món de parla hispana Fantasies animades d’ahir i avui, és l’encarregat de dirigir nombroses aventures de personatges cèlebres, entre ells Bugs Bunny, Speedy González, Silvestre i Piolín.
En 1963, associant-se amb el seu company David H. dePatie, funda la companyia DePatie Freleng Enterprises. Amb un equip d’animadors d’extraordinari mèrit artístic i habilitat tècnica, Freleng i DePatie aconsegueixen un magnífic inici per a la seva carrera empresarial amb la seqüència dels títols de crèdit de La pantera rosa (1964), de Blake Edwards, pel·lícula que serveix de presentació al conegut felí rosat, protagonista de diverses telesèries. D’altra banda, és aquest un títol que introdueix una altra variant en aquesta anàlisi històrica: la inclusió del dibuix animat en el mitjà televisiu.

Anuncios
  1. Aún no hay comentarios.
  1. No trackbacks yet.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: